VOLNÝ ČAS / Náš tip

30 otevřených sklepů propojí kyjovské hody a svatomartinská vína v Bzenci
Festival otevřených sklepů. 
Autor / zdroj foto: nap.cz

BZENEC

Již 18. Festival otevřených sklepů zve návštěvníky na Slovácko ve stejném termínu jako kyjovské „Martinský hody“ a slavnosti Svatomartinských vín v Bzenci.

Třicet festivalových sklepů bude otevřeno v Kyjově, Miloticích, Vlkoši, Vracově a Bzenci. Degustaci 300 vín přímo ve sklepech doprovodí však nejen folklór v Kyjově, ale i ukázky napoleonské bitvy nebo křest sektu s názvem „1876“ v historických sklepech bzeneckého zámku. Půjde tak o velkolepé zakončení hlavní vinařské turistické sezóny na jižní Moravě.

„Letošní svatomartinský Festival otevřených sklepů má snad nejbohatší program za celých 7 let své existence,“ komentuje událost na Slovácku ředitel festivalu Juraj Flamik. „Určitě však nepůjde o masovou akci, protože počet vydaných vstupenek udržíme pod 2000. Je našim cílem nabídnout všem návštěvníkům zážitek z osobního setkání s vinaři ve sklepech, příjemnou atmosféru a komfortní dopravu mezi všemi sklepy,“ dodává Flamik. Ukazuje přitom na grafy, ke kterým pořádající Nadace Partnerství sbírá údaje po celou dobu existence festivalu od roku 2009. Návštěvnost za poslední roky se opravdu pohybuje trvale na hranici 2000 návštěvníků, z nichž více jak 50 % tvoří ženy. I když se o tom mezi odbornou veřejností mluví, přesná čísla opravdu překvapují například v tom, že největší podíl tvoří návštěvnice mezi 19 a 29 lety. I další grafy dokumentují fakty například o tom, že 30 % návštěvníků přijíždí z Prahy, ale kolem průměru 5 % si drží návštěvnost všechny kraje ČR. Pořadatelé si nejvíce váží toho, že až 75 % účastníků udává, že přicházejí na doporučení přátel. Druhý nejčastější zdroj informací je internet.

Z hlediska návštěvnosti je větší akcí podobného typu pouze „Ze sklepa do sklepa“ ve Velkých Bílovicích, kam chodí přes 5000 lidí. Jedinečnost Festivalu otevřených sklepů je však v tom, že představuje postupně různé vinařské regiony a nabízí tak jakýsi celoživotní seriál poznávání vinařských obcí, vinařů a všech ročníků vín vinařské oblasti Morava. Jak manažerka Barbora Pavlíčková zdůrazňuje, hodně práce je stojí sehnat dostatek ubytování pro návštěvníky: „Zapojujeme větší hotely v regionu, ale také internáty středních škol. Nyní jsme na poslední chvíli domluvili ještě asi 150 lůžek na kolejích v Bzenci.“ I kyvadlová doprava je každoročně oříškem k řešení. Letos festival vytíží všechny dostupné autobusy ČSAD Hodonín, které budou kmitat v obou směrech mezi Kyjovem a Bzencem prakticky v desetiminutových intervalech.

Hlavním cílem festivalu je však nabídnout na festivalu zážitek s vinaři a jejich víny. Letos je kromě degustací ve sklepech v nabídce také možnost ochutnat ledové a slámové speciálky vinařství Štěpána Maňáka nebo premiérové otevření prvních lahví sektu z produkce Zámeckého vinařství Bzenec, odkazujícím se v názvu na rok „1876“, kdy byl právě v Bzenci vyroben první sekt na Moravě. Sekt je vyroben francouzskou tradiční metodou ze stejných odrůd jako legendární Champaigne (jen Pinot Menieur je nahrazen Ryzlinkem vlašským). „Já osobně zainvestuji do degustací archivů, které spravuje vinařství Bzenia. Půjdu na ochutnávku deseti Ryzlinků rýnských v rozpětí od 70 let do dneška,“ plánuje s neskrývanou radostí Juraj Flamik. Dobrým základem pro degustace bude široká nabídka lokálních specialit, především sezónních husích lahůdek.

Vše o programu je možné najít na www.otevrenesklepy.cz. Na místě dostanou návštěvníci tištěnou brožuru, s informacemi o všech vinařích, položkách programu, gastronomii i jízdních řádech autobusů. Manažerka Pavlíčková slibuje i překvapení ve formě Degustačního zápisníčku.

Autor / zdroj: Zdeňka Prokopová

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
trendhim.cz
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.