ČR
Češi při nákupech na internetu letos utrácí více než před rokem, většina přitom nakupuje z domova. Vyplývá to z komplexního výzkumu o nakupování na internetu prováděný srovnávačem cen a zboží Heureka.cz a nákupní galerií Aukro.cz.
Ve srovnání s loňským rokem roste částka, kterou lidé vydávají za nákupy na internetu. O dva procentní body klesl podíl lidí, kteří na internetu ročně utratili do 5000 korun (28 procent). Naopak podíl nakupujících, kteří na internetu utratí v průběhu dvanácti měsíců od 5000 do 10 000 korun, a podíl lidí nakupujících za více než 20 000 korun meziročně vzrostl shodně o dva procentní body (na 22,8 procenta, respektive 23,5 procenta). Téměř 45 procent respondentů pak na internetu utratí více než 10 000 korun ročně.
Podle výsledků průzkumu si nakupování na internetu vyzkoušelo téměř 97 procent respondentů, přibližně 93 procent z nich se online nakupování věnuje doma. Pouhých šest procent pak nakupuje v zaměstnání. V internetové kavárně nebo v univerzitních knihovnách nakupuje pouze 0,5 procenta respondentů.
"Nákup zboží bývá většinou dlouhodobější proces. Takže i přesto, že vybírání produktů probíhá z více míst, samotný nákup lidé většinou realizují v klidu domova. Při uzavření nákupu se zadávají citlivé údaje, jako je jméno nebo adresa, při platbě předem číslo platební karty. To je pravděpodobně hlavní důvod, proč ve veřejných prostorách nakupuje zanedbatelné množství lidí a proč většina nakupuje v bezpečí domova," poznamenal Tomáš Hodboď z internetového srovnávače Heureka.cz.
Například na portálu Aukro.cz stráví nakupující výběrem zboží průměrně 42 minut. "Nakupující potřebují dostatečný čas k výběru z více než tří milionů nového i použitého zboží, což v zaměstnání zpravidla není možné," dodala mluvčí serveru Lenka Hanušová.
Nezávislý nákupní rádce Heureka.cz patří do rodiny webů společnosti Miton. Web byl spuštěn v říjnu 2007 a jeho návštěvnost se pohybuje kolem 960 tisíc reálných uživatelů měsíčně. Na jednom místě porovnává více než jeden milion výrobků z téměř 9 500 internetových obchodů. Na webu Heureka.cz naleznou nakupující recenze produktů a e-shopů, zkušenosti a hodnocení ostatních uživatelů.
Společnost Aukro provozuje největší internetový aukční portál v České republice. Aukro se velmi rychle rozvíjí, komunitu Aukro.cz nyní tvoří 1,8 milionu registrovaných uživatelů. Pro společnost Aukro pracuje více než 80 zaměstnanců. Hodnota obchodovaných transakcí v loňském roce překročila 4,2 miliardy korun. Společnost provozuje sesterské aukční servery také v dalších deseti zemích střední a východní Evropy (v Polsku, Bulharsku, Maďarsku, Rusku, Rumunsku, Slovensku, Bělorusku, Kazachstánu, Srbsku a na Ukrajině).